Hasta Hakları; insan haklarının sağlık
hizmetindeki yansıması olup, hastalarımızın yalnızca insan olmaları sebebi ile
hak ettikleri, uluslararası ve ulusal mevzuat ile teminat altına alınan
haklarıdır. 1998 yılında yürürlüğe giren Hasta Hakları Yönetmeliği'nin
uygulanmasını sağlamak üzere 2003 yılında Hasta Hakları Uygulama Yönergesi
çıkartılarak Sağlık Bakanlığı'na bağlı tüm hastane ve kuruluşlarında hasta
hakları uygulaması yaygınlaştırılmıştır.
Hasta Hakları Koordinatörlüğü ya da
Birimlerinin amacı; sağlık tesislerinde yaşanabilecek hasta hakları ihlalleri
ile bunlara bağlı ortaya çıkan sorunların önlenmesi, sağlık hizmetlerinin hasta
memnuniyetine uygun ve insan onuruna yakışır biçimde sunulması ve sağlık
hizmetlerinin kalitesinin arttırılmasıdır.
HASTA VE HASTA YAKINLARI İLE SAĞLIK ÇALIŞANLARI
ARASINDAKİ İLETİŞİMİN GÜÇLENDİRİLMESİ İÇİN HASTA HAKLARININ VE
SORUMLULUKLARININ FARKINDA OLALIM...
1.Genel
Sorumluluklar:
- Kişiler kendi sağlıklarına
dikkat etmek için elinden geleni yapmalı ve sağlıklı bir yaşam için
verilen tavsiyelere uymalıdır.
- Ad, soyad, adres, telefon,
kayıt numarası gibi temel bilgilerin değişmesi durumunda kurumu
bilgilendirmelidir.
- Kişi uygunsa kan verebilir ya
da organ bağışında bulunabilir.
- Basit durumlarda kişiler kendi
bakımlarını yapmalıdır.
2. Sağlık
Çalışanlarını Bilgilendirme:
- Hasta ve hasta yakını,
yakınmalarını daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir
tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm
sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.
3. Hastane
Kurallarına Uyma:
- Hasta ve yakını, başvurduğu
sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
- Hasta ve yakını, Salık
Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine
uymalıdır.
- Hastanın
ve/veya yakınının; tedavi, bakım ve rehabilitasyon süresince sağlık
çalışanları ile işbirliği içince olması beklenir.
- Hasta ve yakını; hastane
personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı
göstermelidir.
- Hasta ve yakını; hastane
malzemelerine verdiği zararı karşılamak zorundadır.
4. Tedavisi
ile ilgili önerilere uyma
- Hasta ve/veya yakını;
tedavisi ve ilaçlarla ilgili tavsiyeleri dikkatle dinlemeli ve
anlayamadığı yerleri sormalıdır.
- Tedavi ve izlem süresinde
karşılaştıkları beklenmedik gelişmeler hastanın bakımından sorumlu
kişilere bildirilmelidir.
- Hasta ve yakını; yetkili
doktorunca uygun görülmeyen ve tedavi planında bulunmayan herhangi bir
ilacın verilmesini ya da uygulama yapılmasını talep etmemelidir.
- Hastanın; tedavisiyle ilgili
önerilere uyum sağlayamama durumu söz konusu ise bunu sağlık çalışanına
bildirmesi gerekir.
- Hasta sağlık bakım ve
taburculuk sonrası bakım planını beklendiği gibi doğru anlayıp
anlamadığını belirtmesi gerekir.
- Hasta, uygulanacak tedaviyi
reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi
sorumludur.
1.
Hizmetten Genel Olarak Faydalanma Hakkı
- Adalet ve hakkaniyet ilkeleri
çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma,
- Irk, dil, din ve mezhep,
cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan
hizmet alma hakkı vardır.
2.
Bilgilendirme ve Bilgi İsteme Hakkı
Her türlü sağlık
hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye, sağlık durumu ile ilgili her
türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı vardır.
Sağlık durumu ile
ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı olarak istemeye HAKKI VARDIR.
Hizmet sunumu sırasında meydana gelebilecek her türlü aksama ve gecikme
durumunda ilgili sağlık personeli tarafından gerekli açıklama yapılır. Sorunun
ne olduğu, hastaların ne yapmaları gerektiği, randevu durumları, nasıl bilgi
alabilecekleri, aktarılarak hasta tam olarak bilgilendirilir.
Hastanın
kendisi ile ilgili her türlü kayıt ve belgeyi edinme hakkı;
- Çoğaltma olanağı olan
belgelerin kopya maliyetini ödemek kaydıyla,
- Çoğaltma olanağı olmayanlarında
hizmet sunumunun sona ermesi ile birlikte, hizmet alanın talebi
doğrultusunda imza karşılığında teslim edilir.
3. Sağlık
Kuruluşunu ve Personelini, Seçme ve Değiştirme Hakkı
- Sağlık kuruluşunu seçmeye,
- Değiştirmeye,
- Seçtiği sağlık tesisinde
verilen sağlık hizmetlerinden faydalanmaya,
- Sağlık hizmeti verecek veya
vermekte olan tabiplerin ve diğer sağlık çalışanlarının kimliklerini,
görev ve unvanlarını öğrenmeye; seçme ve değiştirmeye HAKKI
VARDIR.
Kimlik
Takma: Sağlık hizmeti veren tüm sağlık personeli;
hizmet ilişkisi içinde bulundukları herkesin görebileceği şekilde ad, görev ve
unvanlarını içeren bir kimlik tanıtım belgesini iş sırasında kullandıkları
giysi üzerine takmakla yükümlüdürler.
4.
Mahremiyet Hakkı
Gizliliğe uygun bir
ortamda her türlü sağlık hizmeti almaya HAKKI VARDIR.
Hasta ile ilgili bilgilerin hastanın yaşamına zarar vermeyecek şekilde
korunmasını gerektirir.
- Hastaya ait bilgilerin gizli
tutulması,
- Kayda geçme ve arşivlerde
gizlilik,
- Hasta sırrını saklama,
- Hastanın bedensel mahremiyetine
saygı HAKKI VARDIR.
Tarihsel
Süreçte Sır Saklama: Hipokrat Andı, İmhotep Andı ve Hintli Hekimin
Andında hekimin sır saklama yükümlülüğüne yer verilmiştir.
Günümüzde Sır Saklama: Yasalarda, tıp etiği ile ilgili uluslararası
bildirgelerde, hasta hakları ile ilgili uluslararası belgelerde hasta sırrını
saklama konusuna önemle değinilmiştir.
5. Reddetme,
Durdurma ve Rıza Hakkı
- Tedaviyi reddetmeye,
- Durdurulmasını istemeye, (
hayati bir tehlike var ise savcılığa bilgi verilir).
- Tıbbi müdahalelerde rızasının
alınmasına ve
- Rıza çerçevesinde hizmetten
faydalanmaya HAKKI VARDIR.
6. Güvenlik
Hakkı Kalite Standartları Hakkı
- Kaliteli ve güvenli sağlık
hizmeti alma ve sağlık hizmetlerindeki risklerden ve tıbbi hatalardan
korunma HAKKI VARDIR.
7. Dini
Vecibelerini Yerine Getirme Hakkı
- Sağlık tesisinin imkânları
ölçüsünde ve idarece alınan tedbirler çerçevesinde, dini vecibelerini
yerine getirmeye hakkı vardır.
8. İnsani
Değerlere Saygı Gösterilmesi, Saygınlık Görme ve Rahatlık Hakkı
- Saygı, itina ve ihtimam
gösterilerek,
- Güler yüzlü, nazik, şefkatli
bir ortamda bir sağlık hizmeti alma HAKKI VARDIR.
9. Vakte
Saygı Hakkı
- Hizmet almak için bekleme
süresinin makul olması,
- Bu süre içinde temel
ihtiyaçlarını karşılama,
- Hizmet alamama durumunda;
hizmet alınabilecek bir kuruma sevk edilme HAKKI VARDIR.
10. Tıptaki
Yeniliklerden Yararlanma Hakkı
- Tanı ve tedavideki
yeniliklerden yararlanma,
- Hastalığının her evresinde
mümkün olduğu ölçüde acı ve sıkıntıdan korunma HAKKI VARDIR.
11. Ziyaret
ve Refakatçi Bulundurma Hakkı
- Sağlık tesislerince belirlenen
usül ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etmeye,
- Mevzuatın ve sağlık tesisinin
imkanları ölçüsünde ve hekimin uygun görmesi halinde refakatçi
bulundurmaya HAKKI VARDIR.
12. Müracaat,
Şikâyet ve Dava Hakkı
·
- Haklarının ihlali halinde,
mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikâyet ve dava hakkını
kullanmaya HAKKI VARDIR
Dr. Ertan DEĞİRMENCİOĞLU
İl Sağlık Müdürü